En af de ting der motiverede mig til at være lektiehjælper, er at det altid er en oplevelse at snakke med andre om de emner man er interesseret i. Derudover giver det en vis indre tilfredsstillelse at hjælpe andre med at forstå det stof, som man er passioneret om. Dette er eksemplificeret i at vores semester gruppe på universitetet altid er villige til at spørger hinanden til råds og komme med forklaringer på alt omhandlende fysik og matematik.
Som underviser er det for mig vigtigt at sætte sig ind i elevens behov. Det at artikulere ens behov, og hvor ens forståelse ligger er en kunst i sig selv, og kan selvfølgelig være svært. Jeg imødekommer dette problem, ved at initierer en åben dialog igennem ledende spørgsmål, og gør det klart for eleven at gensidige spørgsmål er mere end velkommende. Når elevens behov er skruet ind på kan man have en dialog om det faglige, hvor man guider eleven gennem tankengangen og lader dem lave ræsonementer langs vejen. Det er vigtigt for mig at give et indtryk af at emnet man underviser er tilgængeligt for eleven uanset graden af deres interesse.
Som person vil jeg karakterisere mig selv som rolig, tålmodig og har en venlig væremåde. Jeg har ofte hjulpet min lillesøster med lektier i matematik på gymnasiet. Her fik jeg lidt kommentarer fra mine forældre om, at de synes jeg virkede medgørelig og tålmodig når jeg havde hjulpet.