Hvem er jeg:
Mit navn er Cicilia, jeg er en ung kvinde som lige har færdiggjort STX, og har valgt at holde sabbatår. På min gymnasiale uddannelse tog jeg studieretningen Biologi A og Kemi B, og har nydt Biologifaget lige siden, og pga. min interesse for biologifaget, skrev jeg min store skriftlige opgave (SRP) i Biologi og psykologi, hvilket gik fremragende. Jeg valgte også at hæve engelsk til A niveau, og jeg nød også dette fag meget. Jeg har aldrig været bange for en udfordring, og hvis jeg satte mig et mål, ville jeg gøre alt for at fuldføre det. Det har gjort, at jeg har prøvet mange forskellige ting. Jeg har gået til fodbold, badminton, håndbold, ridning, svømning og afprøvede karate, trampolin-gymnastik og tennis. Jeg var sjældent nervøs for at stå alene eller være dårlig til noget af det, da min bedstefar altid sagde, "øvelse gør mester" - hvilket det gør, hvis man gør det nok gange. Jeg nyder at prøve nye udfordringer og overkomme dem.
Hvordan er jeg som underviser?:
Min morfar prøvede at lære mig matematik, hvilket nogle gange endte galt, hvor jeg sad og græd og sagde “Det giver ingen mening!" om og om igen. Jeg lærte flere ting ved dette. 1. Hvis barnet bliver frustreret, vred eller irriteret, så tag en pause, rejs jer op og få hjernen til at tænke på noget andet. Derefter kan man gå tilbage til problemet og tage det stille og roligt. - Få kroppen i ro, så vil hjernen også være klar. 2. Underviserens forklaring giver ikke altid mening for alle. Hvis den måde man har forklaret det, ikke forstås af eleven, så er det ikke eleven, men måden der forklares, der skal laves om. Derfor må man finde en ny måde at forklare det på, eller omformulere det man sagde. Spørg eleven, hvilke dele der ikke giver mening, og udarbejde derefter en ny forklaring, som passer til dem. 3. Det er vigtigt, at eleven føler sig sikker og tryg. Hvis eleven er tryg, vil han/hun have det nemmere ved "bare" at snakke og udtrykke sig, hvilket giver mulighed for lærering. Selvfølgelig vil eleven komme til at svare forkert hist og pist, men det er vigtigt, at de forstår, at det er ok og ikke pinligt at svare forkert, for det lærer man også noget af.
Det er de tre vigtigste ting, som jeg mener kan skabe en god undervisning, og vil, forhåbentligt, give eleven lysten til at lære.
Hvorfor er jeg lektiehjælper ved GoTutor?
Som barn var det meget svært for mig at bede om hjælpe, og selv når jeg fik det, følte jeg ikke altid at jeg fik den hjælp jeg havde brug for. Jeg brugte derfor meget tid på at lære de fleste ting selv, så jeg ikke skulle bede andre om hjælp. På grund af dette, gjorde jeg mig også meget umage, når andre spurgte mig om hjælp. Jeg ville være sikker på, at de forstod det, inden jeg gik videre. Forstod de ikke forklaringen første gang, fandt jeg en anden må at forklare det på, og dette blev jeg ved med, indtil de fik en "ah ha" følelse. Jeg finder meget glæde i at hjælpe andre, da jeg ved hvor stor en betydning det kan have.
Min mormor kommer fra Wales og har altid talt engelsk med og til mig. Det har gjort, at jeg har haft nemt ved engelsk i skolen, hvilket gjorde, at mine klassekammerater tit spurgte om hjælp. Det er dejligt at vide, at ens handlinger/viden kan have en stor betydning for andre, og at det kan hjælpe dem videre.