Hej og velkommen til min underviserprofil!
Mit navn er Alberte, og jeg begynder på mit andet år som lærervikar til august. I det første år som lærervikar har jeg arbejdet med alle klassetrin i alle fag, hvilket betyder, at jeg har arbejdet med alle aldre i folkeskolen. Dermed har jeg samtidig fået en generel viden om, hvad de forskellige klassetrin arbejder med. Derudover har jeg allerede stiftet bekendtskab med dét at være hjemmeunderviser. Gennem skolen har jeg varetaget tre hjemmeundervisningsopgaver i aldersgruppen 7-13 år. I den forlængelse har jeg også stiftet bekendtskab med diagnoserne ADD, ADHD og autisme, hvor jeg har arbejdet intenst med at skabe et trygt forløb til eleven, hvor en god relation og plads til elevens behov har været vægtet højt - herunder også at få skoleglæde og en god faglighed tilbage.
Jeg har arbejdet/hjulpet med alle fag i folkeskolen som lærervikar og som hjemmeunderviser i fagene dansk, matematik og engelsk. Men jeg har dygtiggjort mig indenfor fagene, dansk, tysk, religion, samfundsfag på gymnasieniveau. De samme fag er igen min stærkeste side og største passion i folkeskolen, men her vil jeg også kunne hjælpe med matematik og engelsk fra 0.-4. klasse og historie fra 0.-10. klasse.
På skolen arbejdede jeg også i et AKT-tilbud, hvor jeg igen havde at gøre med elever, der var udfordret af enten usikkerhed/manglende selvsikkerhed, diagnoser eller faglighed (ordblindhed). Her lærte jeg at bruge nogle mere specifikke metoder til skolearbejde (bl.a. ur/pausesystemer, forståelse af diagnoser og humor så det blev sjovt og rart at være i, selv for de mindste og mest udfordrede).
Som person er jeg meget engageret og passioneret omkring mit arbejde, og hvad der rører sig i min fritid. Jeg har en forkærlighed for ro, nærvær og fordybelse, hvilket jeg blandt andet finder i min passion for at læse – især bøger af Tove Ditlevsen og Jussi Adler-Olsen. Derudover bruger jeg også megen tid på at gå på opdagelse efter nye spændende bogserier. Jeg finder min energi og balance i træning, kreative projekter og ikke mindst i samvær med min familie og kæreste. For mig er det vigtigt at skabe plads til både stilhed og aktivitet, og den balance arbejder jeg blandt andet også ud fra som underviser.
MINE KENDETEGN SOM UNDERVISER
- stort engagement og en personlig motivation for at formidle
- struktur og overblik, der skaber ro og retning for eleven
- fokus på tryghed og relation, så eleven føler sig set, hørt og mødt
- vedholdende opbakning og tro på elevens potentiale
- balancen mellem det menneskelige og faglige aspekt
- tilpasning af forløbet til den enkelte elev, så eleven er tryg
Med erfaring fra både klassisk vikararbejde og individuel hjemmeundervisning bringer jeg en god forståelse for forskellige elevtyper og læringsbehov. Som skrevet har jeg undervist elever i indskolingen, mellemtrinet og udskolingen med vidt forskellige udfordringer og niveauer. Den erfaring har lært mig, at tryghed, relation og vedholdende opbakning er fundamentet for en god læring.
Det vigtigste for mig er at tilpasse undervisningen til de enkelte barn ud fra klassens skolearbejde, skolens krav og tempo. Der skal være plads til pauser, til at blive hørt og set, men også at lære dem gode huskeråd og variere undervisningen. Jeg bruger ofte små huskeråd, humor, ros og egne erfaringer til at støtte eleven. Samtidig skaber jeg en undervisningsform, hvor vi bygger videre på det, vi tidligere har lært, og hvor det er helt okay ikke at kunne det hele med det samme eller være den bedste i alle fag.
Min mission som underviser er at give eleverne deres faglige selvtillid tilbage. Jeg tror på, at alle kan lære – det handler bare om at finde den rette vej dertil. Derfor vil jeg være en underviser, der står ved deres side, hepper på dem, udfordrer dem – og minder dem om, at de kan mere, end de tror. Derfor er jeg også underviser hos GoTutor, da jeg brænder for at skabe selvtillid, skoleglæde og udvikling i fagligheden for endnu flere børn og unge.
Ud fra mine tidligere erfaringer er jeg dermed klar på at undervise børn og unge både med og uden diagnoser, da jeg gerne vil hjælpe alle, der står med skolemæssige udfordringer.