Hej og velkommen til min underviserprofil!
Jeg har tidligere arbejdet som gymnasielærer i dansk, filosofi, oldtidskundskab, religion, latin. Derudover har jeg i 30 år været censor i dansk, kristendom og KLM ved læreruddannelsen.
Min fritid bruger jeg bl.a. på tennis, hvor jeg både spiller og træner andre i tennis.
Som underviser er jeg improviserende i lektionen; formidling er altid samtale, ikke belæring. Formålet med undervisning opnås bedst, når formidleren går ind i klassen for at have det muntert. Munterhedens væsen er agtelse for eleverne og lærerens selvironi.
Jeg har det godt med menneskelig ligeværdighed, baseret på faglig tyngde.
Fra tennisspil og -instruktion har jeg erfaret at udvikling af færdigheder og viden kun foregår i en udveksling mellem lærer og elev, baseret på lytten, dialog og praksis, trial and error, Man kan ikke lære noget alene. Det gælder i al formidling. Læring er at forbedre sig i et fag, men også dannelse til et bedre menneske. Og lykkes det for tutoren, bliver han selv et bedre menneske. Formidling går begge veje, dialogisk, reciprokt (Hegels dialektik)
Jeg glæder mig til at møde dig!