Mit navn er Oscar Uttrup, og jeg er ved at afslutte min bachelor i antropologi i starten af 2025. Med næsten 10 års erfaring inden for det pædagogiske fag har jeg en stærk motivation for at hjælpe andre, især børn og unge, og ønsker at være en støtte, når tingene virker svære, hvad enten det handler om sociale, personlige eller faglige udfordringer. Jeg vil gerne give børn og unge et solidt fundament og de nødvendige redskaber til at tackle deres uddannelse og livsmål.
Min motivation blev for alvor bekræftet, da jeg i marts 2021 fik mulighed for at være den primære lærer og pædagog for en 1. klasses elev i et specialtilbud skræddersyet til ham. Målene med dette tilbud var klare: reducere stress og forbedre elevens trivsel, skabe situationer, hvor han kunne få succes, give ham lyst til at komme i skole og være sammen med både lærer og elever, støtte i forbindelse med udredning og medicinering af ADHD-diagnose, og hvis det gik godt, langsomt introducere ham tilbage i klassen.
Jeg fulgte ham gennem resten af skoleåret, og vi gik fra en elev, der slet ikke trivedes, til en elev med daglig kontakt med klassen, normale skoledage, faglig fremgang og god social omgang med de andre elever. Denne oplevelse viser, hvordan jeg har bidraget positivt til et barns skolegang, trivsel og fremtidsmuligheder. Jeg ønsker at gribe de elever, der har svært ved en normal skolegang, så de ikke føler sig fortabte i skolesystemet.
Jeg har erfaring med undervisning både i almindeligt folkeskoleregi (0. til 9. klasse) og i specialtilbud samt én-til-én undervisning. Jeg har også erfaring med multidiagnoser inden for Specialområde Børn og Unge (SBU), hvor jeg har skabt struktur og rammer for en velfungerende hverdag og tilrettelagt pædagogiske indsatser for den enkelte beboer.
Jeg er en person med mange interesser, fra outdoor-liv til musik og rollespil. Jeg ser mig selv som empatisk og evner at sætte mig i andres sted og gerne vil dem det bedste. Jeg studerer antropologi på Aarhus Universitet, et fag der handler om at forstå mennesket og dets adfærd, og som anerkender, at alle mennesker er interessante, unikke og ligeværdige.
Som tidligere beskrevet, har mine erfaringer med specialpædagogisk støtte givet mig en dyb forståelse for, hvordan man kan gøre en forskel i andres liv. Jeg har selv haft oplevelsen af at mangle god hjælp i min skolegang, og derfor ønsker jeg at tilbyde den støtte, som jeg selv kunne have haft gavn af. Jeg vil gerne være den hjælpende hånd, der gør en forskel for andre.
Jeg har en personlig forståelse af diagnoser og de udfordringer, der følger med, baseret på erfaring fra nær familie. Jeg er troværdig, har stærke sociale kompetencer, og er vant til at møde folk på deres præmisser og sikre transparens og opfølgning. Jeg har også erfaring med at sætte mål og støtte børn og unge i at opleve succeser, som motiverer dem til at fortsætte deres udvikling.