Mit navn er Svend Nielsen. Jeg har undervist unge i alderen 13-16 år i mange år, både som dagunderviser og som aftenunderviser i ungdomsskolen.
Min samlever hedder Birte, og vi har boet sammen i 30 år, og har ingen børn. Vores fælles interesse er helt klart at rejse, at møde anderledes kulturer og spændende mennesker samt ikke mindst naturoplevelser. Vi har gennem årene rejst rigtig meget, og haft mange spændende oplevelser.
Jeg har siden 1996 undervist elever på efterskole på 8. og 9. klasses niveau, hvoraf nogle har læseudfordringer og nogle med ADHD - diagnoser, jeg har undervist i dansk, matematik på 8.kl og 9.kl niveau samt engelsk 9.kl. som jeg har ført til FSA mundtlig afgangsprøve .
Efter 25 år er jeg gået på efterløn - mener stadig der er masser af energi og lyst til at hjælpe - og ikke mindst øge selvværdet og troen på egne evner hos unge der føler sig presset, og måske oplever en frygt for ikke at leve op til såvel faglige som sociale krav fra skolen og kammerater.
Det er min erfaring at en god støtte, såvel faglig, og ikke mindst personlig, kan være af afgørende betydning for såvel indlæring som troen på sig selv, og ikke mindst elevens fremtid.
Jeg betragter mig selv mere som procesvejleder end lektiehjælper, da det er min erfaring at møder man barnet/eleven "i øjenhøjde" og støtter såvel de faglige som sociale og personlige kompetencer, med afsæt i Vygotskij`s teorier om "den nære udviklingszone", kan troen på egne evner og mestring af udfordringer, ændre selvværdet og synet på sig selv hos den unge.
Materialemæssigt har jeg arbejdet rigtig meget med fonologisk og morfologisk træning af læsesvage elever gennem VAKS - systemet, samt IntoWords som støtte i læsning. Har tidligere gennemført PD - opgave i skriftsprogsvanskeligheder hos VIA Århus, som har givet et godt indblik i såvel læsningens afkodningsvanskeligheder som forståelsesvanskeligheder.
I matematik er det min erfaring at små overskuelige kompendier indenfor de forskellige discipliner fungerer rigtig godt for at adskille regnereglerne for de enkelte discipliner. Desuden erfaring med opgaverne fra Mat.Fessor.
I engelsk har jeg erfaring med materiale og niveau for 9.kl FSA og her arbejdet med kulturelle/samfundsmæssige emner fra 4 forskellige engelsktalende lande ( STRAIGHT FORWARD Alinea), samt hjælp til og vejledning i udarbejdelse af elevens OUTLINE, og har gennem årene ført flere hold til mundtlig eksamen i engelsk.