Hej og velkommen til min underviserprofil!
Jeg hedder Casper og jeg bor i Aarhus. Til daglig studerer jeg Cognitive Science. "Hvad er det?", tænker du nok. Det er en studieretning fokuseret på at forklare, hvilke processer vi mennesker gennemgår, når vi bruger hjernen, hvilket undersøges gennem empiriske eksperimenter, hvor vi lærer at bruge "værktøj"(programmer) som "R" og Python, for selv at kunne lave vores egne akademiske eksperimenter.
Mit studie har mange fordele for faget som mentor/tutor, fordi vi netop lærer omkring processer og hjernens funktion for mennesket som helhed. Eksempelvis er det nemmere at huske visuelle informationer end verbale informationer, samt det at huske ofte er nemmere, når man førhen har tildelt mening til ens læringsmateriale.
Mening kan være mange ting, og det afhænger af alder i et fag som tutor og mentor. Børn synes måske ikke det er super interesant at vide, hvorfor 2+2 er vigtigt at vide for at kunne løse ligninger, når man bliver ældre, men de vil højst sandsynligt synes det er sjovere, hvis det omhandler ting fra deres hverdag!
I min fritid spiller jeg fodbold i Odder IGF på deres JS hold. Jeg nyder at komme lidt væk fra storbyen og bøgerne igennem min fodbold. Det er vigtigt at skabe pusterum i ens hverdag. Udover fodbold har jeg som mange andre drenge også et stærkt kendskab til videospil. Det var faktisk videospil som fangede min interesse for et fag som engelsk, fordi jeg pludselig kunne forstå hvad der foregik på skærmen.
Førhen har jeg været lektiehjælper for mine søskende, som har haft svært ved skolen. Min lillebror havde også engang en mentor som hjalp ham med matematik. Det er fedt at se ens bror få en forståelse for det fag, han havde det svært med. Alt er jo svært og irriterende, indtil man forstår det, og derefter er det pludselig nemt.
Jeg har også tidligere undervist børn i at stå på ski, selvom det ikke er bogligt arbejde, er det på en måde det samme. Det er bare 2 forskellige ting, man træner. Igennem mit tidligere arbejde som skiinstruktør har jeg fået forståelse for, hvordan man underviser børn, unge og voksne. Det er nemlig forskelligt fra alder til alder, hvordan man trænger igennem, så de forstår ens "instrukser"/hjælp.
Sidst men ikke mindst, vil jeg som udgangspunkt fokusere på værktøjer der gør det nemmere at lære. Da jeg undervidste min bror var hans største problem egentlig, at der ikke var struktur/fordeling af forskellige fag. Derfor bliver det hurtigt meget overvældende, og derfor kan det for mange unge være nemmere bare at smide håndklædet i ringen.
Et miljø hvor børn/unge er motiveret for at lære inkluderer et sjovt og hyggeligt læringsmiljø, f.eks. med små præmier for at løse svære opgaver. Noget andet kan også være at tage små pauser og lave lege eller snakke om, hvad de har lavet henover weekenden.
Jeg glæder mig til at høre fra jer!