Hej, jeg hedder Niclas!
Jeg kommer fra Færøerne, og jeg studerer elektroteknologi på tredje semester i Aarhus. Det er et meget spændende studie med stort fokus på elektriske kredsløb, computere, fysik og matematik. Udover at studere elsker jeg at læse bøger, både faglitteratur og skønlitteratur (dog mest faglitteratur på det seneste). En af mine favoritbøger er "Why We Sleep", eller "Derfor sover vi", af Matthew Walker, som beskriver mange fantastiske ting om søvn, både kulturelt, biologisk, fysisk, samfundsmæssigt og meget mere. Den er en kæmpe anbefaling fra mig! Desuden kan jeg godt lide "The Princess Bride," "Pride and Prejudice," "The Book Thief" og "East of Eden."
Jeg bruger min fritid til at lave mad, træne og være sammen med mine nærmeste venner. Hvis jeg har meget fritid, synes jeg, det er meget afslappende og dejligt at spille computerspil med mine venner. Da jeg var yngre, gik jeg til roning og vandt det færøske mesterskab (vi er ikke så mange på Færøerne, kun 50.000!). Jeg kan godt lide at tro, at jeg er en meget åben person. Mine venner fortæller mig, at jeg er god til at forblive upartisk, og at jeg forholder mig meget neutral, selv når jeg har undersøgt visse emner grundigt. At være rolig, ærlig og flink synes jeg er uovervindelige kvaliteter. Al kommunikation i verden bliver nemmere, hvis vi er tålmodige og ærlige. Desuden har jeg rejst meget rundt i verden og har mange gode venner fra hele kloden.
Disciplin og hårdt arbejde er to kerneværdier for mig – ikke kun råt talent. Alle kan blive gode til matematik og naturvidenskab. Desværre har matematik og videnskab et dårligt ry, hvor mange tror, man skal være født med et særligt talent for det. Men jeg mener, det er helt forkert. Det er som enhver anden færdighed – god træning gør mester (og med stor vægt på god!). Det vigtigste er at møde matematikken med et roligt og nysgerrigt sind. "Consistency is key".
Undervisning har en særlig betydning for mig. I gymnasiet fik jeg min kærlighed til matematik fra en underviser, og undervisning blev en passion for mig på grund af mine yngre søskende, som jeg har hjulpet med matematik. Når de står over for svære problemer, kommer de altid til mig for hjælp. Jeg er ikke tilbøjelig til at hjælpe dem med det samme, men støtter dem i stedet i at udvikle en forståelse for emnet, så de også kan forbedre sig på egen hånd.
Jeg bryder mig ikke om online møder af to grunde: Jeg kan ikke kommunikere ordentligt med mine elever, og jeg er ikke tilhænger af digital undervisning. På trods af min kærlighed til elektronik og den digitale tidsalder, er jeg stærkt imod digital undervisning. I gymnasiet havde vi digital undervisning, og der var bred enighed i klassen om, at det var meget dårligt. Undervisning bør være personlig og tilpasset elevens behov. Jeg kan lettere vurdere eleverne ansigt til ansigt, og jeg mener, det er en mere karismatisk måde at undervise på. Jeg vil gerne evaluere deres nuværende niveau, se hvordan de har det med emnet, hvordan de har det med mig som deres underviser, og om de generelt trives. Den personlige kontakt har en større effekt.
Hos GoTutor vil jeg gerne undervise i matematikkens skønhed, forhåbentlig personligt, og gøre elever i stand til at løse problemer på egen hånd.