Gennem ca. 80% af min skoletid gik min familie, skoler og jeg selv uvidende om at jeg havde diagnoser, det resulterede i mindre entusiasme til at møde op, samt at lave noget i skolen. Jeg gik i mange år med den tro om at jeg var doven og kun kunne hvis jeg selv gad, men jeg havde jo lyst? Det troede ingen dog på, det resulterede i utrolig lavt selvværd.
Til mit held blev jeg diagnostiseret med ADHD inden jeg startede på min gymnasielle uddannelse, hvor jeg fik tildelt en SPS-vejleder som lærte mig effektive teknikker og metoder til at gribe skolen an på.
Jeg ønsker at dele ud af disse værdifulde erfaringer, så der kommer til at være færre unge som skal gennemgå de ubehagelige følelser samt oplevelser, jeg og så mange andre i min omgangskredse har været nødt til at gennemgå.
De individuelle fag/kompetencer:
Engelsk har altid været et fag som er faldet mig naturligt, hvilket er årsagen til det er mit stærkeste fag. I folkeskolen (7-9) fik jeg muligheden for at have valgfaget Cambridge Engelsk, eftersom mit niveau lå over mit klassetrinsniveau.
Diskussions fag er bestemt en af mine stærke kompetencer, hvilket jeg opdagede gennem samfundsfag. Diskussions fag kan være en stor udfordring for flere, specielt usikre unge som har haft ængstlige skolerelaterede oplevelser. Personligt er jeg en meget udadvendt person og derfor skræmmer det mig sjælendt at sige noget andre mener er forkert, så længe jeg kan forklare mit synspunkt. Dette er en værdifuld kompetence at have, desværre oplever jeg at mange har udfordringer her.
Som så mange andre unge har jeg aldrig været vild med dansk & matematik, jeg kunne aldrig forstå hvad lærerne forklarede og blev mobbet når jeg spurgte om det samme 3+ gange. Efter jeg blev udredt for ADHD gav det pludselig bedre mening, jeg fik forklarede tingene anderledes og begyndte at hæve mine karakterer fra 00/02 helt op til 7/10/12.
I folkeskolen fik min årgang et kursus i GeoGebra (GG), hvilket jeg har benyttet mig af lige siden. GG er et utroligt stærkt værktøj at bruge, til mere end bare matematik.
Siden 8. klasse har jeg været elevrådsrepræsentant i alle mine klasser, det har lært mig at kunne forstå de behov og ønsker de unge har, samt hvordan jeg hjælper dem bedst. Jeg har b.la. fået en bred forståelse for hvordan skolerne & vejlederene, kan hjælpe de unge med særlige udfordringer. Det er en kompetence de unge kan bruge fremtidigt efter deres GoTutor forløb.
Eftersom jeg selv var et barn med særlige behov, & jeg har hjulpet mange unge med særlige behov i mine klasser, underviser jeg selvfølgelig børn & unge med særlige behov som autisme, ADHD, angst, depression & andre særlige behov der kan være. Der er mange voksne som har svært ved at sætte sig ind i hvilke behov de unge har brug for og virkelig lytte til dem, derfor er jeg ikke bleg for at spørge en ekstra gang.
Hvordan griber jeg undervisningen an?
- Alle unge er forskellige, derfor ligger jeg en individuel plan med hver ung.
- Øver selvtillid & selvsikkerhed.
- Bruger visuelle samt fysiske øvelser & metoder til at styrke ovenstående.
- Øver forskellige forklaringer samt metoder, så en ung selv lærer at tolke lærerenes forklaringer anderledes i fremtiden.
- Bruger tid på at lære mine unge at kende, for at kunne få en forståelse for hvordan de tænker, så jeg ved hvordan tingene skal forklares/øves.
- Undgår helst online forløb, da jeg mener den bedste og nemmeste måde at forstå/fornemme den unge samt undervise, er når den unge og jeg er tilstede fysisk.
- Jeg underviser i maks 2 fag med hver ung af gangen (med undtagelse af matematik), da jeg oplever det ellers bliver et rodet forløb, hvor den unge ikke kan holde et overblik og derfor ikke får den samme forståelse.
Kort om mig:)
Den nemmeste måde at beskrive mig selv på, er at jeg er en ung dame med krudt i røven. På arbejdspladser bliver jeg ofte beskrevet som en blæksprutte med fart på, da jeg er god til at have mange bolde i luften. Derudover er jeg meget loyal og vægter mine personlige værdier højt, jeg er meget respektabel overfor andre og er en god lytter. Jeg tror på at alle kan alting hvis de bare får den rigtige forklaring. I mit daglige privatliv bor jeg i København og er i gang med mit første sabbatår, planen er at starte på markedsføringsøkonom uddannelsen når jeg føler mig klar. At kunne få lov til at udtrykke mig kreativt er utrolig vigtigt, derfor bruger jeg en del tid på at male & så går jeg til pilates.
Jeg håber på at få muligheden for at udruste så mange unge som muligt, så skolen ikke virker helt så skræmmende længere.