Jeg hedder Simon og arbejder til daglig som folkeskolelærer i Dragør kommune og har undervist i folkeskolen siden 2004 og fulgt med folkeskolens udvikling gennem sidste 20 år.
Foruden jobbet som folkeskolelærer har jeg også arbejdet som lektiehjælper under mit studie på DTU og en del privatundervisning ved siden af studiet, dvs. en samlet undervisningserfaring på mere end 25 år.
Jeg er natur-, sport-, og musikelsker og har undervist i balkan- og lantinamerikanske danse og danser stadig i en balkangruppe.
Som lærer er jeg tålmodig, positiv, glad og er god til at formidle og lære fra mig. At skabe en god relation til eleven anser jeg som en forudsætning for at eleven føler sig tryg, trives og lære noget.
Jeg er tilhænger af konstruktivistiske læringssyn, hvor viden skabes i et kontekst gennem en individuel og aktiv proces. Opgaven er at finde elevens nærmeste udviklingszone med udgangspunkt i, hvad eleven ved i forvejen for at kunne udvikle elevens færdigheder og kompetencer i et sammenhængende forløb. Det gør eleven motiveret til at lære mere og nyt, fordi vedkommende oplever undervisningen meningsfuld og mærker succes og fremskridt, da der tages højde for elevens sociale-, personlige- og faglige forudsætninger.
Selv er jeg faglig dygtig lærer i alle naturfag og matematik og er værdsat af mine kollegaer, ledere og elever for mit engagement og personlige egenskaber i og udenfor klasserummet.
Det er vigtig for læreren at skabe personlig relation til eleven gennem andre fællesskaber end det skolefaglige. Det kunne fx være fælles interesser som sport, musik og andre fritidsaktiviteter. Lige så vigtig er, at læreren ser undervisningsrummet fra en elevperspektiv og elevhøjde og tilpasser sin undervisningen efter elevens evner og behov. Definerer konkret og opnåelige delmål sammen med eleven, så begge parter ved præcis hvad næste trin bliver.
Brugen af it-værktøjer i undervisning er en vigtig del af alle skolefag i dag. Det bruger jeg flittig i min undervisning.
Under pandemien fik jeg også udviklet min egne undervisningsforløb uafhængig af fagbøger og undervisningsportaler tilpasset til elevgruppen og klassetrinnet.