Hej med jer! Jeg hedder Sofie og har svært ved at fatte mig i korthed.
Jeg er på 3. år af læreruddannelsen på VIA University College i Aarhus, hvilket jeg er meget glad for. Jeg er en udpræget sportspige, da jeg i min fritid er frivillig håndboldtræner for U15P i HEI. Det nyder jeg stor glæde af og kan godt li' at nørde i sporten. Jeg interesserer mig for det meste sport. Jeg vil udover min sportsinteresse også beskrive mig som en gammel sjæl i en ung krop, ikke i forhold til normer og værdier, men med henblik på musik og film. Dirch Passer er min helt store helt og spiller du Kim Larsen, så er jeg klar. Jeg er nok en "boomer", men jeg kan mig umage for at følge med i, hvad der sker. Det har jeg lært fra min tid som lærervikar, hvilket jeg har været de seneste tre år.
Det er vigtigt at kunne ramme de unge det sted, de er i livet. Hvis der er en opgave, som driller, så synes jeg, at det er vigtigt, at det hele ikke bare skal være fagligt, men kan åbne op for en ny læringssituation ved at tage et break i en interesse, som eleven har. På den måde kan jeg måske også implementere læring uden, at det forekommer synligt.
Jeg har fra min lærervikartid, som jeg stadig er, men kun når studiet tillader det, haft mindre grupper, hvor jeg har skulle forbedre deres evner inden for matematik eller dansk. Dette har både været for de ældste og de yngste. Jeg skaber en god undervisning ved at være lydhør og forstående overfor den unges frustrationer og vil prøve at skabe løsninger, som vi tænker os til i fællesskab, så jeg skaber en sikkerhed i, at det lagres hos det unge menneske.
Derudover vil jeg gerne, at der er plads til smil og grin, da det også kan lette en besværlig opgave. Derfor vil jeg altid kigge det givne forløb igennem og se, om jeg kan få noget bevægelse eller anderledes aktivitet ind i læringsprocessen. Er der et ønske om fra jeres side, at det skal være udelukkende stille siddende undervisning, så kan jeg også sagtens det.
Jeg er lektiehjælper hos GoTutor, da det er et relevant job for mit studie, som jeg kan planlægge ind i min hverdag, hvor mit frivillige virke i HEI tager tid. Det gør jobbet attraktivt for mig. Men det vigtigste er dialogen med et barn eller ungt menneske og hjælpe dem med faglighed som driller samt muligheden for at dygtiggøre mig som underviser og didaktikker.
Med henblik på de værktøjer og kompetencer som er angivet, så jeg er bestemt ikke ekspert og TI-Nspire lægger også en smule fra, da jeg ikke har brugt det siden gymnasiet, men skal det bruges, så vil jeg, som de andre hjælpemidler, sætte mig godt ind i dem inden forløbet starter. Dette gælder også, hvis barnet/det unge menneske har hjælpemidler jeg ikke kender til. Pt. har jeg specialiseringsmodul i matematikvanskeligheder, så den viden vil jeg kunne trække på i min didaktiske forberedelse.
Jeg glæder mig til at møde min næste elev!