Jeg hedder Niels, jeg er cand.mag. i Spansk sprog og kultur fra Københavns Universitet med fransk som sidefag. Fremmedsprog er min store hobby, og det har det været siden gymnasietiden, da jeg for første gang rejste til Sydamerika og opdagede alle de spændende kulturer og nationer, som sproget åbner op for.
Jeg havde selv fransk i både folkeskolen og gymnasiet, men det var først da jeg tog fat i det franske sprog uden for klasseværelset, at jeg opdagede, hvor attraktivt og interessevækkende det er.
Jeg brænder for alt det, der har med sprog, læring og undervisning at gøre. Under min kandidatuddannelse har jeg lagt vægt på didaktik, undervisningsmetodik, indlæringsmetoder og pædagogik, fordi det er mit ønske at bibringe andre unge mennesker de fantastiske oplevelser, som fremmedsprog har givet mig i løbet af de sidste mange år. Fremmedsprog handler ikke kun om grammatik, bøjninger, ordforråd og diktater; man åbner op for nye kulturer, rejsemål og internationale venner, og det handler om at komme ud i verden og afprøve sproget med det samme!
At lære fremmedsprog er, i min erfaring, en proces som kan inddeles i forskellige stadier eller faser. Opstartsfasen er den sværeste, fordi man endnu ikke har adgang til alt det spændende materiale, som venter én længere inde i processen. Når man først går i gang med at lære spansk, fransk eller andre sprog, kan man nemt blive overvældet af alle de grammatiske regler og fremmede ord, som man finder på første side af en hver bog. Derfor er det vigtigt at komme igennem opstartsfasen så hurtigt som muligt, men også at gøre den indholdsrig og interessevækkende! Allerede fra første dag er det vigtigt, at man skaber sætninger og anvender nye ord kreativt, så man fra starten kan mærke fremskridt. Så snart man mestrer de grundlæggende sproglige værktøj, er det endeligt muligt at tage fat i det materiale, vi faktisk synes er spændende. Det kunne være Harry Potter bøger, computerspil, sportsnyheder og så meget andet - og når vores øvrige hobbyer endelig flettes sammen med sproglæringen, så tager det rigtig fart!
I min optik fører folkeskolens og gymnasiets fremmedsprogsundervisning eleverne gennem denne opstartsfase, og klæder dem på til at fortsætte sprogindlæringen uden for skolen. Mange elever - også mig selv - føler sig dog tabte og umotiverede i de lange moduler, hvor der leges rollespil ud fra manuskripter eller svares på spørgsmål om kortfilm med danske undertekster. På baggrund af mit praktikforløb som spansklærer på STX har jeg erfaret, at den bedste sproglæring oftest foregår uden for klasseværelset, både med lektiehjælpere, privatlærere og med autentiske materialer, som giver motivation til at mestre fremmedsproget. Alle elever har nemlig forskellige behov og forskellige styrker. Nogle støtter sig op ad andre sprog, og finder logiske sammenhænge på tværs af ordforråd og grammatik; Nogle har lettere ved at forstå og danne sætninger på skrift end mundtligt og omvendt; Nogle anvender en matematisk tilgang, hvor sætninger bliver til ligninger, som hænger logisk sammen, hvis betydninger kan deduceres styk for styk.
I tandem med at lære fransk og spansk underviste jeg i dansk på hjemmesiden Italki allerede under min gymnasietid, og skræddersyede undervisningsmateriale til alle elevernes individuelle behov og styrker, mens jeg selv modtog undervisning i spansk og fransk.
Sproget er noget, man tager med hjem i rygsækken og gør til sit eget projekt derhjemme og ude i verden. Som lektiehjælper hos GoTutor ønsker jeg at bistå de unge mennesker, som lærer spansk og fransk i dag, og hjælpe dem til at skabe fremskridt i den fantastiske og medrivende proces, som sproglæring har at byde på. Individuel undervisning i fremmedsprog er nemlig meget mere end lektiehjælp: Det handler ikke kun om at finde nøgleord, anvende gloser og analysere tekster - de sproglige værktøjer, man åbner op for på vejen, er mere end nok til at vælte en hver censor af stolen, når man mestrer dem til en mundtlig eksamen.