Mit navn er Alberte. Efter at have gennemført en 3-årig STX med studieretningsfagene Samfundsfag A og Engelsk A med Matematik A som tilvalgsfag samt efter 3 endte sabbatår, læser jeg nu Dansk på 3. semester på Syddansk Universitet.
Jeg er en yderst struktureret og aktiv person, der holder meget af at læse, skrive og dyrke sport. Jeg har gået til gymnastik det meste af mit liv, og jeg gør det fortsat i lokalforeninger samt på landsdelshold.
Udover disse ting sætter jeg stor pris på at tilbringe kvalitetstid med familie og venner. Kvalitet og evnen til at sætte en stopklods for det hele engang imellem, så man kan geare helt ned, er vigtigt for mig; så man ikke kører i det højeste gear og overanstrenger sig selv hele tiden.
Som en lille sidebonus deltog jeg i JuniorTalent-programmet i min folkeskole, hvilket var en glidende overbygning til gymnasiet med de elever, der manglede udfordring i folkeskolens timer. Jeg deltog også i ATU-programmet i min gymnasietid, og dimitterede herfra som ATU-alumne i 2020. ATU står for "Akademiet for Talentfulde Unge" og er en overbygning fra gymnasiet til universitet - endnu en ekstra udfordring til de elever, der manglede denne.
Som underviser vil jeg forsøge at skabe motivation for de pågældende fag gennem undervisningen. Drage paralleller og inddrage den pågældende persons interesser som en del af undervisningen for at skabe den største motivationsfaktor som muligt. Man har generelt lettere ved at forholde sig til et fag, for eksempel matematik, hvis man vælger at inddrage matematiske problemstillinger, der tager udgangspunkt i daglige ting, som den pågældende elev kender til og kan forholde sig til. Derudover er jeg som person generelt yderst struktureret og god til at forklare diverse ting, så de kan sættes i et større perspektiv - gøre tingene lettere forståelige for eleven.
Jeg vil skabe en god relation til eleven ved at lade eleven mærke mig som person først; så vedkommende ved, hvem jeg er, og hvad jeg har af kompetencer, før vi begynder at arbejde med at udvikle elevens kompetencer indenfor de(t) pågældende fag. På denne måde kan jeg opbygge en fortrolighed med eleven, så eleven stoler på mig, og der er et mindre anstrengt forhold mellem os. Hvis eleven kan slappe mere af i mit selskab og ikke føle sig genert eller lignende, vil der hurtigere kunne ske en fremgang; eleven vil stole på mig og vide, at jeg selv ved, hvad jeg gør.
Udover mine kvalifikationer har jeg dog lidt erfaring indenfor undervisningensmiljøet. Jeg har, som nævnt, selv været gymnast, men jeg har også trænet andre. Jeg har undervist de yngre klassetrin (0.-2. klasse) i gymnastik i 7 år som træner for IGF (Ikast Gymnastikforening). Derved har jeg fået erfaring med at omgås andre mennesker og formidle mig klart og skarpt videre til de unge hoveder. Desuden har jeg fået kendskab til at lære fra mig, og jeg har kunne arbejde på mine indlæringsmetoder i mange år for at finde ud af præcis hvad, der fungerer bedst til de tre forskellige trin.
Jeg er lektiehjælper hos GoTutor for at fortsætte min udvikling som underviser. Jeg har desuden et ønske om at blive underviser på gymnasiet engang efter min uddannelse på universitetet, så det er utroligt godt at komme ud og begynde at arbejde på mine kompetencer allerede nu. At hjælpe unge mennesker med at forbedre sig og se dem mærke fremgangen selv er altid dejligt. Og i og med at jeg brænder for at undervise, er dette ideelt for mig.