Lars Boesgaard (f. 1966) har siden 2011 været administrerende direktør for Lindhardt og Ringhof. Med et karriereforløb, der spænder over 30 år i den danske forlagsverden, har han spillet en nøglerolle i moderniseringen af dansk forlagsvirksomhed – fra analog til digital – uden at give slip på kærligheden til den klassiske papirbog.
Boesgaard er uddannet cand.scient. i biologi fra Københavns Universitet i 1993, med speciale i Stillehavslaks udført ved Simon Fraser University i Vancouver, Canada. Han kommer fra et hjem med reoler fra gulv til loft og fandt efter endt uddannelse hurtigt sin vej til forlagsverdenen.
Boesgaard begyndte som redaktør hos Gad i 1995, hvor han satte fornyet fokus på forlagets udgivelser inden for natur- og faglitteratur. I 1998 blev han redaktionschef, og i 2000 hentet til Gyldendal, hvor han stod for en betydelig ekspansion på fagbogsområdet som redaktionschef for Gyldendals faglitteratur. I de første år fokuserede han på at opbygge en klassisk fagbogsredaktion med ambitioner om at styrke Gyldendals position som fagbogsforlag.
Senere blev han direktør for Gyldendal Fakta med ansvar for fagbøger, børnebøger, ordbøger, Den Store Danske Encyklopædi (nu lex.dk) og i løbet af 00'erne stod han i spidsen for store digitale transformationer, hvor også lydbøger og e-bøger blev integreret i forretningen, ligesom han var med til opstarten af Gyldendal Business.
Lars Boesgaard blev hentet til Egmont-ejede Lindhardt og Ringhof i 2011 for at vende et forlag der i en længere årrække havde været i både økonomisk og udgivelsesmæssig krise.
Her transformerede han Lindhardt og Ringhof fra bunden: organisation, økonomi, portefølje og processer blev revet op og genopbygget. Satsningen på digital udgivelse blev navngivet SAGA og udviklede sig til et af Europas største digitale forlag. I dag rummer Lindhardt og Ringhofs katalog over 140.000 ISBN-numre. Samtidig er det lykkedes at bevare og styrke papirudgivelserne i en tid, hvor mange forlag har oplevet en markant nedgang i salget af papirbøger.
Boesgaard har en forkærlighed for papirbogens æstetik og håndværk. Bøgernes indhold er naturligvis afgørende, men det er også vigtigt at bogens fysiske form kan være et værdifuldt objekt. Samtidig med at detailforlaget genvandt sin position har forlaget også udviklet sin undervisningsforretning, der kombinerer stærke papirprodukter med digitale løsninger til både grundskolen og gymnasiet.
I Boesgaard tid på Lindhardt og Ringhof er medarbejderstaben vokset fra godt 200 til næsten 450, og Lindhardt og Ringhof har gennemgået en periode med markant vækst. Omsætningen er fordoblet siden 2017, og det er ikke tilfældigt, for en af Boesgaards kongstanker er, at en sund forretning er nødvendig for at sikre maksimal redaktionel frihed, og han sværger til forlagets grundlægger, Otto B. Lindhardts citat: ”Vi er der for forfatternes skyld, og vi repræsenterer dem i alt, hvad vi gør. Den loyalitet, vi har over for forfatterne, det er det, der skaber forlaget.”
Som leder har Boesgaard været optaget af at skabe en flad struktur, hvor der er kort fra idé til handling. Han kalder det sin største luksus som topleder at kunne give talenterne plads til at udfolde sig, og nyder at være med til at sætte rammerne og se andre tage skridtene.
Lars Boesgaard er i dag chef for Egmont Books og bestyrelsesformand for Norges største forlag, Cappelen Damm. Han har tidligere været formand for Danske Forlag.
Som forfatter har Lars Boesgaard udgivet en række populære bøger om Provence. Hans Provence – vinen, maden og landskabet (2000) blev en bestseller med over 70.000 solgte eksemplarer. Den efterfølgende Provence (2007) er solgt i 20.000 eksemplarer og oversat til norsk, engelsk og fransk. Han beskriver selv udgivelserne som et forlagsprojekt mere end et egentligt forfatterskab og kalder sig selv forlægger før forfatter.
Lars Boesgaard er student fra Holte Gymnasium (1985) og har boet i Paris, hvor han som ung lærte fransk på Alliance Française. Kærligheden til fransk kultur og sprog har fulgt ham gennem livet.
Du kan finde Lars Boesgaard på LinkedIn.