Lars Boesgaard (f. 1966) har siden 2011 været administrerende direktør for
Lindhardt og Ringhof. Med et karriereforløb, der spænder over mere end 25 år i
den danske forlagsverden, har han spillet en nøglerolle i moderniseringen af dansk
forlagsvirksomhed – fra analog til digital – uden at give slip på kærligheden til den
klassiske papirbog.
Boesgaard er uddannet cand.scient. i biologi fra Københavns Universitet i 1993, med speciale i
laks ved Simon Fraser University i Canada. Boesgaard kommer fra et hjem med reoler fra gulv til
loft og fandt efter endt uddannelse hurtigt sin vej til forlagsverdenen.
Boesgaard begyndte som redaktør hos Gad i 1995, hvor han satte fornyet fokus på forlagets
udgivelser inden for natur- og faglitteratur. I 1998 blev han redaktionschef, og i 2000 hentet til
Gyldendal, hvor han stod for en betydelig ekspansion på fagbogsområdet som redaktionschef for
Gyldendal Fakta.
Hos Gyldendal spillede Boesgaard en central rolle i en periode med omfattende forandringer. I de
første år fokuserede han på at opbygge en klassisk fagbogsredaktion med ambitioner om at
genrejse Gyldendals position som fagbogsforlag. Han samlede nogle af branchens mest erfarne
redaktører og lancerede væsentlige udgivelser på tværs af naturvidenskab, kultur og samfund.
Han blev senere direktør for Gyldendal Fakta med ansvar for børnebøger, ordbøger, Den Store
Danske Encyklopædi (nu lex.dk) og i løbet af 00'erne stod han i spidsen for store digitale
transformationer, hvor også lydbøger og e-bøger blev integreret i forretningen, ligesom han var
med til opstarten af Gyldendal Business.
Lars Boesgaardss analytiske blik og entreprenante tilgang betød, at han blev hentet til Egmont-
ejede Lindhardt og Ringhof i 2011 for at vende et forlag i krise.
Med et hold af betroede medarbejdere transformerede han Lindhardt og Ringhof fra bunden:
organisation, økonomi, portefølje og processer blev revet op og genopbygget. Satsningen på
digital udgivelse blev navngivet SAGA og udviklede sig til en af Europas største digitale
forlagsplatforme, og i dag rummer Lindhardt og Ringhofs katalog over 140.000 ISBN-numre.
Samtidig er det lykkedes at bevare og styrke papirudgivelserne i en tid, hvor mange andre forlag
har droslet ned.
Boesgaard beskriver sig selv som en romantiker med en forkærlighed for papirbogens æstetik og
håndværk. Han ser bogens fysiske form som et værdifuldt objekt og har insisteret på at sætte
barren højt, selv i en digital æra. Samtidig har han opbygget en undervisningsforretning, der
kombinerer stærke papirprodukter med digitale løsninger til både grundskolen og gymnasiet.
Boesgaard er kendt for at være ambitiøs og resultatorienteret. Under hans ledelse er
medarbejderstaben vokset fra 200 til 450, og Lindhardt og Ringhof har gennemgået en periode
med markant vækst.
En af Boesgaards kongstanker er, at en sund forretning er nødvendig for redaktionel frihed. Det er
hans klare holdning, at en forlagsdirektør både skal kunne skabe overskud og væsentlige bøger.
Som leder er Boesgaard optaget af at folde andre ud – medarbejdere såvel som forfattere. Han
kalder det sin største luksus som topleder at kunne give talenterne plads til at udfolde sig, og han
nyder at sætte rammerne og se andre tage skridtene.
Lars Boesgaard har desuden haft en ledende rolle i Egmont Books på tværs af lande og er
bestyrelsesformand for Norges største forlag, Cappelen Damm. Han har tidligere været formand
for Danske Forlag.
Som forfatter har Lars Boesgaard udgivet flere populære bøger om Provence. Hans debut
Provence – vinen, maden og landskabet (2000) blev en bestseller med over 70.000 solgte
eksemplarer. Den efterfølgende Provence (2007) er solgt i 20.000 eksemplarer og oversat til norsk,
engelsk og fransk. Han beskriver selv udgivelserne som et forlagsprojekt mere end et personligt
forfatterskab og kalder sig selv forlægger før forfatter.
Lars Boesgaard bor i København og i Sydfrankrig. Han er student fra Holte Gymnasium (1985) og
har boet i Paris, hvor han som ung gik på Alliance Française. Kærligheden til fransk kultur og sprog
har fulgt ham gennem livet – også videre til næste generation.