Hej og velkommen til min underviserprofil!
Jeg er en udadvendt og smilende person, der brænder for at gøre en forskel for andre. Uanset om det er for venner, familie eller en fremmed, engagerer jeg mig altid i at give dem omkring mig min hjælp og støtte, da det bringer enorm glæde i mit liv. Dette skyldes formentlig at jeg som kristen, tit er omgivet af unge der deler samme overbevisning.
Derudover beskriver folk mig som en rolig og struktureret person, der engagerer sig i de ting, jeg sætter mig for. Jeg elsker udfordringer, der kan bidrage til min personlige udvikling, men værdsætter ligeledes de rolige stunder i godt selskab eller med en bog. Når jeg ikke har mulighed for at være sammen med de mennesker jeg holder af, bruger jeg min fritid på kreative projekter som smykker, grafisk design og hækling, hvis ikke jeg befinder mig i fitnesscenteret eller på en løbetur.
Min personlighed kan også siges at spejle sig i min måde at undervise på. Jeg er nemlig overbevist om, at mine elevers succes også er min succes. Læring er en fælles proces, hvor elevens opgave er at tilegne sig viden og blive dygtig, mens min rolle er at tilpasse undervisningen/lektiehjælpen til den enkelte elev, samt elevens læringsstil. Nogle individer lærer bedst visuelt, andre skal sidde med materialet i hånden, og derfor er læringsstile bl.a. noget, jeg som underviser ligger vægt på, når jeg har lært eleven at kende.
Psykologisk teori påpeger endvidere, at motivation er bærende for god læring. Derfor er jeg også sikker på, at alle kan opnå store resultater, hvis motivationen er til stede. Denne motivation kan bl.a. forstærkes ved undervisning/lektiehjælp, der møder elevens præferencer og behov ift. læringsstile og målsætninger. Målsætninger er vigtige, da de giver en følelse af fremskridt og dermed hjælper med at fastholde motivationen. Dog er det vigtigt, at målene er håndgribelige, hvilket understøttes af Vygotskys teori om ZNU (Zonen for nærmeste udvikling).
Som underviser ligger jeg derfor utrolig meget energi i at skabe den indre motivation hos eleven, så elevens faglighed kan styrkes mere effektivt.
Min interesse for at være lektiehjælper/underviser kommer uden tvivl fra de gange, jeg har haft mulighed for at deltage i min mors undervisning i folkeskolen. Her er det blevet tydeligt for mig, hvor stor en værdi der ligger i at formidle viden og se andre udvikle sig gennem ens vejledning. Jeg har også erfaret, at jeg selv har lært bedst, når mine venner har delt deres viden med mig, og jeg har delt min viden med dem.
Alt i alt er mine erfaringer baseret på egne observationer, samt psykologisk viden efter endt forløb om læring i psykologi faget. Derfor ønsker jeg at bruge mine egne erfaringer til at hjælpe andre i deres læringsproces.