Jeg er helt overbevist om, at alle kan klare sig godt i skolen. I mange tilfælde er det en lille detalje, som forhindrer den ellers gode forklaring i at give mening. Som hjælpelærer er jeg derfor særligt opmærksom på, hvordan noget kan misforstås.
I praksis betyder det, at jeg sætter mig godt ind i elevens perspektiv ved at lytte til, hvad de siger. Deres tanker vil hurtigt afsløre, hvad der skaber plads til forvirring, og derefter gør jeg meget ud af at hjælpe på en måde, hvor eleven stadig kan være selvstændig (uden at teste deres tålmodighed alt for meget). Hvis balancen er god, så kan man "risikere", at faget pludselig bliver sjovt, eller bare at kunne finde ud af et fag, som førhen virkede umuligt.
Der kan også være dybere årsager til, at man har svært ved et fag. I 2022 blev jeg diagnosticeret med ADD (en opmærksomhedsforstyrrelse), hvilket kan forklare, hvorfor historietimerne var svære for mig at følge med i. Ét spørgsmål førte altid til et nyt, og jeg druknede i navne og detajler. Jeg har i hvert fald altid villet forstå det hele. Måske er det denne kombination, som min følsomhed over for misforståelser udspringer af.