Jeg er uddannet lærer i 2009, og har undervist siden - men jeg har lært fra mig siden 8. klasse. Jeg har undervist i rigtig mange fag, og på rigtig mange niveauer - og jeg elsker det alt sammen!
Jeg har mange tosprogede elever på mit arbejde, og har god viden om, hvordan jeg kan hjælpe dig med at blive bedre til dansk, hvis du er tosproget. Jeg kan også hjælpe med viden om kultur, undervisning, skole og samfund.
Det der er vigtigt for mig, er den læring og forståelse der sker og skabes hos dig. Derfor er der noget helt særligt ved være en-til-en med stoffet. Det det handler om for mig, er at finde frem til hvordan lige præcis du lærer og forstår ting. Min opgave er så at formidle stoffet på lige præcis den måde som passer til lige netop dig. Det er jo hos dig at læringen og forståelsen finder sted. Og det er noget af det jeg sætter allermest pris på at være med til at hjælpe på vej.
Ingen læring uden tryghed. Relationen mellem dig og mig er vigtig. Så vi skal også tage os tid til at lære hinanden lidt at kende. Så er det også lettere at være klar, og motiveret, til at lære. Jeg tror på at små succesoplevelser, samt oplevelsen af mening og forståelse, er med til at skabe motivation. Sammen finder vi ud af hvor du er nu - hvad du allerede kan og næsten kan, og hvad vi gerne vil nå i mål med. Så kan jeg lægge en plan, med overskuelige delmål: en trappe eller stige, hvor der ikke er for langt op til næste trin.
Går du på en ungdomsuddannelse, eller på en af erhvervsuddannelsernes grundforløb, har mange afleveringer, eller skal til eksamen lige om lidt, kan målet være lidt anderledes: måske handler det om at forstå nok, kunne nok, til at klare lige den aflevering, eller lige den eksamen. Vi tager udgangspunkt i dit behov. Jeg samler gerne op og bygger forståelse på fra bunden, men jeg støtter lige så gerne i at opnå tilstrækkelig viden, kunnen og forståelse til at klare lektier, afleveringer og eksamener.
Er du nervøs for præsentationer, fremlæggelser eller mundtlige eksamener, vil jeg meget gerne hjælpe dig med at blive mere tryg i den type situationer. Det at 'være på' er skræmmende for mange, men man kan øve sig, og træne det, i små og overskuelige trin, så det ikke bliver for ubehageligt og utrygt. Jeg har selv taget mange eksamener, både mundtlige og skriftlige, og har også afholdt mundtlige eksamener som lærer og censor, og jeg har rettet rigtig mange stile og matematikafleveringer. Jeg har derfor masser af erfaring fra begge sider af bordet, som jeg kan byde ind med for at gøre dig så klar og tryg som muligt.
Jeg har undervist rigtig mange elever der har udfordringer med at læse, med matematik og tal, med at gå i skole, eller sidde stille, eller koncentrere sig, eller bare det at skulle lære fra en bog - og selvom ingen er ens, har jeg alligevel efterhånden samlet en hel masse erfaring og strategier, som jeg kan trække på og byde ind med, så vi sammen kan finde ud af hvad der bedst virker for dig. Eller så jeg kan forstå dig, når du fortæller mig, hvad der bedst virker for dig.
Mange af mine elever lærer bedst når de kan arbejde med stoffet på en fysisk måde: når de kan 'have det i hænderne', eller når det kan gøres synligt, visuelt. Så jeg tegner meget, bruger mange eksempler fra hverdagen og hiver konkrete, fysiske, materialer ind, alt det jeg kan. Det kan man egentligt gøre i alle fag, men allermest oplagt er det med matematik og naturfagene.
Har vi med sprogfagene at gøre, kan en gåtur sagtens bruges til at træne at tale sammen på engelsk, eller få læst højt eller diskutere analysen af en novelle.
Andre elever har helt andre behov og arbejder bedst uden alt det fikumdik - og så er det da bare det vi gør :) Og selvom jeg selv er rigtig glad for ord - og mange af dem, så kan jeg sagtens skrue ned for ord eller tempo, så min kommunikation passer til dig og dit behov.
Igen, det er læringen der er vigtig - og den sker bedst, når læringssituationen er tilpasset den der skal lære noget.
Jeg er nysgerrig, rummelig og positiv som person, og noget af det jeg sætter størst pris på i mit daglige arbejde, er alle de mange fantastiske vidt forskellige mennesker jeg får lov at møde, og lære lidt at kende. Jeg er tålmodig, og god til at spotte hvornår jeg skal træde til, og hvornår jeg skal læne mig tilbage, og give plads.
Jeg er meget nørdet. Jeg elsker f.eks. matematik og LEGO-klodser, og at lave forsøg og eksperimenter (det laver jeg dog mest når jeg er på arbejde...) Og så elsker jeg en god historie. I alle former og afskygninger!
Jeg er ikke god til selv at sætte kommaer - men nørdet nok til at vide præcist hvordan man skal gøre; både på engelsk og dansk, og både det nye og det gamle. Og selvom jeg ikke rigtig kan tale tysk - så har jeg helt styr på hvordan og hvorfor man bøjer et hvilket som helst ord i en sætning. Grammatik er måske mit allermest nørdede interesseområde, og jeg har temmelig mange bøger stående på hylden om grammatikkens forundelige verden...
Så er der noget af alle de mange ord, som du og I tænker lyder som noget du kan have glæde af, vil jeg glæde mig til at høre fra jer :)