Hej, og velkommen til min profil!
For at fremtidens klimaproblemer skal forstås af eleverne, er naturfagene et vigtigt område i skolen. I den sammenhæng finder jeg det omgivne miljø interessant, for det er her, man via feltarbejde kan vise eleverne, hvad det er, man snakker om i undervisningen. De vil dermed få teorien fra klassen med over i det praktiske arbejde.
Fagligt finder jeg samarbejdet mellem naturfagene vigtigt, da det giver eleverne en stærk naturfaglig base. Jeg går ind for, at man har tingene i hænderne, og at det at prøve i praksis og at fejle en gang imellem er en vigtig del af læring; det er her man lærer.
Jeg har undervist i alle naturfagene (biologi, geografi og fysik-kemi) og i matematik i overbygningen, hvor jeg har ført op til prøven i den fælles Naturfagsprøve.
Jeg har i naturfagene brugt Life´s undervisningsforløb i overbygning også til prøven i den fælles Naturfagsprøve, disse forløb giver eleverne en god forståelse for naturfag og hvordan de tre fag kan spille sammen.
Da matematik er et vigtigt område i folkeskolen og af stor betydning for at forstå naturfagene, er dette område vigtigt for mig. Et af de værktøjer, jeg gerne bruger her, er at spille skak med eleverne, da det er med til at styrke deres arbejdsforståelse og koncentration, dermed kan de blive bedre til matematikken.
I matematik bruger jeg ”Matematikfessor”, der efter min opfattelse fremmer arbejdet med elevernes faglige niveau, og i fysik/ kemi bruger jeg ”Phet” (interactive simulation læringssystem), der giver en god forståelse for faget.
Jeg har på en skole, hvor jeg tidligere har været ansat, været med til at bygge temaet teknologiforståelse op i naturfag over en 3-årig periode. Samtidig bruger jeg også gerne IT i min undervisning.
Desuden har jeg været med til at bruge Lego Mindstorm, Micro bit m.m. i min undervisning, så undervisningen kan blive innovativ og eksperimenterende.
Ligeledes benytter jeg Flipped Classroom, hvor eleverne skal se videoer om et givet emne, der arbejdes med i faget, da det mange gange er nemmere at forstå en problemstilling, når eleverne kan se det, lytte og derefter selv arbejde med opgaven.
Jeg arbejder på i min undervisning, at være tydelig og give eleverne en forståelse for det stof der arbejdes med i timerne over for mine elever.
Det at skabe en relation til den enkelte elev, er for jeg en væsentlig faktor i mit arbejde som lærer, fordi gensidig forståelse mellem elev og lærer efter min opfattelse fremmer elevens motivation og dermed interessen for faget, hvilket som slutresultat styrker eleven både fagligt og menneskeligt.
Jeg har ca. 30 års erfaring i spejderbevægelsen og har som fritidsinteresse i nogle år dyrket sportsdykning med luftflaske, undervandsjagt og undervandsrugby.
Ud over linjefag i matematik og fysik har jeg linjefagene historie og samfundsfag.