Hej!
Mit navn er Amalie!
Uddannelse og erhvervs-/personlig erfaring
Jeg blev student i sommeren 2019 fra Bioteknologisk linje v. ZBC Slagelse med A-fagene engelsk, dansk, matematik, teknik (proces) og bioteknologi. Siden da har jeg arbejdet som lærervikar, rejst og været på højskole.
Jeg har i perioderne august '19 - december '19 samt maj '20 - april '21 arbejdet som fast lærervikar v. Flakkebjerg Skole. Jeg har i kortere og længere perioder varetaget undervisning af samtlige klassetrin fra 1.-6. klasse i fast skema på fuld tid i fagene dansk, matematik, natur/teknik, idræt, historie, religion og billedkunst. Jeg har i store træk fungeret som almindelig lærer, dog foruden nogle af de mere formelle opgaver, f.eks. elev-evaluering, men jeg har deltaget i lærermøder, forældremøder, team-arbejde m.m.
Fra januar '20 - maj '20 boede jeg i USA i henholdsvis Florida og Virginia, hvor jeg trænede heste for min amerikanske grandkusine og hendes mand. Mit seneste eventyr var et ophold på Rønshoved Højskole i Sønderjylland fra august '21 - december '21, hvor jeg har fordybet mig i fag som litteratur, sociologi, psykologi, keramik, kajak og meget andet spændende.
Underviserprofil og erfaring
Grundet min baggrund som underviser i folkeskolen har jeg både masser af undervisererfaring og en stor samling af undervisningsmaterialer til langt de fleste fag i indskolingen og på mellemtrinnet. Som underviser er jeg rolig og har stort fokus på at være i balance med mig selv, så jeg kan udgøre et trygt holdepunkt for min elev. For mig er det alfa og omega, at min elev og jeg får skabt en tillidsfuld relation, og det vil altid være første skridt i vores forløb.
Det er vigtigt for mig at møde velforberedt op, og jeg går meget op i strukturering og variation af min undervisning. Jeg laver altid et struktureret forløb, så eleven (og evt. forældrene) hele tiden ved, hvor vi er i processen, og hvor vi er på vej hen, både i forhold til den store plan og i forhold til de enkelte opgaver, vi måtte arbejde med; det, vi med fagtermer kalder for synlige læringsmål. Jeg interesserer mig desuden meget for forskellige læringsstile, og da jeg er meget kreativt anlagt samt glad for udeliv og fysisk aktivitet, er jeg også åben overfor at udforske alternative måder at undervise på.
Mit arbejde som lærer har lært mig at være meget opmærksom på, hvordan den enkelte elev lærer bedst, og det er meget vigtigt for mig at lave undervisning, som passer til den enkelte elev, i et undervisningsmiljø, der bygger på min og elevens tillidsbaserede relation, hvor eleven føler sig mødt og set der, hvor vedkommende er.
Jeg elsker at møde nye mennesker og tune ind på deres ståsted, hjælpe dem med at lokalisere styrker og udfordringer og arbejde med disse. Der findes mange forskellige måder at lære på, og jeg vil så gerne hjælpe dig på vej til at finde din!
Erfaring med udsatte og udfordrede elever
Foruden min stilling som lærervikar har jeg fungeret som støttepædagog i 1. og senere hen 2. klasse i kortere perioder. Jeg har haft flere socialt udsatte elever med tilknytningsforstyrrelser og oplevede, at jeg forholdsvis let kunne danne positive og tillidsbaserede relationer med dem. Der lærte jeg bl.a., hvor vigtigt det er for børnene, at jeg er klar og tydelig i min adfærd, verbalt såvel som i mit kropssprog, så de altid ved, hvor de har mig.
Jeg har også arbejdet med børn med autisme og ADHD, hvilket bl.a. har lært mig at tænke ud af boksen for at finde måder, hvorpå de også kan lykkes, når min oprindelige plan for en aktivitet eller et bestemt materiale ikke passer til dem. Jeg har ligeledes nogen erfaring med at undervise børn med dysleksi. Fra min tid som dansklærer i de yngre klasser har jeg desuden en del redskaber til at knække læsekoden og styrke læselysten.
Personlighed
Jeg oplever ofte, at mine egne interesser og erfaringer spiller en stor rolle i forhold til at skabe gode relationer med mine elever. Jeg er født og opvokset på landet, og jeg er derfor glad for alt fra landbrug, traktorer og ATV’er til alverdens dyr, særligt heste, som er en af mine helt store passioner. Jeg er også meget kreativt anlagt og holder både af at tegne, male, sy, læse, brodere, skrive og synge. Jeg har en livlig fantasi og har ikke langt til mit eget indre barn, så når jeg arbejder med de yngre elever, vil jeg ofte forsøge at lave nogle opgaver med dem, hvor vi får leget eller på anden måde får et outlet for noget energi og kreativitet.
Jeg glæder mig til at møde dig!