Hej
Mit navn er Andreas Kjærulff Davidsen og så læser jeg Nordisk Sprog og Litteratur med Samfundsfag som tilvalg på 6. semester på Aarhus Universitet.
Udover at være studerende, har jeg tidligere haft erfaring som underviser, hvor jeg som lærervikar har undervist elever fra 1. til 6. klasse. Her oplevede jeg en passion for at undervise, hvor jeg fandt meget energi i at lære fra mig. Denne passion resulterer i, at jeg får en god energi af at undervise. Dertil forsikrede denne lærererfaring mig også om, at jeg gerne ville være gymnasielærer.
I forhold til at skabe motivation mener jeg, at tre ting er vigtige: Samhørighed, selvbestemmelse og kompetence. Samhørighed så man er motiveret til at være med. Kompetence hvor man bliver stimuleret på det rette niveau. Selvbestemmelse så man får en motiverende følelse af, at man har indflydelse på hvad man laver.
Jeg vil skabe en god relation til eleven ved at fokusere på nogle af ovennævnte beskrivelser. Dertil mener jeg, at frihed under ansvar er vigtigt, og at have den rette balancegang mellem autoritet og tryghed. Derfor vil jeg møde eleven i øjenhøjde, så man kan opbygge den nødvendige tillid mellem elev og mentor.
Hvad der gør mig til en god underviser er mine sociale og faglige kompetencer. De faglige ud fra, at jeg går på universitetet på 6. semester, og har fået gode karakter i en række universitetsfag, og i de gymnasiefag jeg vil undervise i. Dertil gør min erfaring som tidligere lærervikar mig også kompetent. Sidst skal det nævnes, at jeg trives godt med andre mennesker, hvilken blandt andet kan ses ved, at jeg både i min gymnasie- og universitetstid har indgået i en række organisatoriske fællesskaber.
Jeg er lektiehjælper ved GoTutor for at hjælpe andre, og for at forberede mig på jobbet som gymnasielærer, som jeg er i gang med at uddanne mig til. Jeg håber på, at jeg kan hjælpe nogle unge mennesker med at udvikle sig, ikke kun fagligt, men også socialt og menneskeligt. Dertil er jeg lektiehjælper ved GoTutor, da jeg tidligere har prøvet at undervise folkeskoleelever, og jeg nu er klar til, at prøve kræfter med at undervise gymnasieelever.
Når jeg ikke går på universitetet nyder jeg at bruge fritiden sammen med mine venner. Desuden er jeg meget glad for at læse bøger, både skøn- såvel som faglitteratur. Når jeg ikke sidder ned og læser, så holder jeg også meget af at løbe og styrketræne, og meget gerne i sociale fællesskaber med andre unge mennesker.
Jeg opfatter mig selv som en glad person, der er glad for at tage ansvar for sine problemer. Jeg er altid på udkig efter måder hvorpå jeg kan udvikle mig, og netop derfor er jeg meget interesseret i at være mentor.