Jeg er lektiehjælper ved GoTutor, da jeg altid været glad for at gå i skole - både i folkeskole, på gymnasiet og på universitet - og jeg holder af, at formidle den viden jeg har tilegnet mig. Jeg har flere gange gennem min gymnasietid fået hjælp, både til matematik og biologi, af frivillige tutorer der var tilknyttet det bibliotek jeg kom på. Jeg husker stadig, hvor stor en forskel det gjorde, at sidde ansigt til ansigt med én anden person, hvis hjælp kun var målrettet mig. De emner jeg fandt særligt udfordrende, og som jeg opsøgte hjælp til, endte med at være de emner jeg i sidste ende havde den bedste forståelse for. Som lektiehjælper er min fornemmeste opgave derfor, at opmuntre eleven til at tro på sine egne evner, samt at hjælpe ham eller hende med at få et bedre greb om de emner, der kan synes særligt udfordrende.
For at kunne hjælpe optimalt med den faglige forståelse, er jeg af den overbevisning, at det er afgørende, at skabe en god relation mellem eleven og mig. Jeg har pædagogisk erfaring gennem mit arbejde i en vuggestue og børnehave, hvor jeg har været ansat som pædagogmedhjælper i cirka tre år. Jeg tror på, at det er vigtigt, at møde børn og unge i øjenhøjde, og i en position som lektiehjælper er det afgørende at eleven føler sig både set og hørt, men også anerkendt i sin udfordring. Jeg vil derfor gøre mit bedste for at være nærværende i min relation til eleven.
Gennem de sidste halvandet år har jeg arbejdet frivilligt som lektiehjælper to gange om ugen, for en pige, der går i 2. klasse. Hendes forældre, der er af anden-etnisk herkomst, er udfordrede i det danske sprog, og min primære opgave har derfor været at styrke hende i hendes danske sprogkundskaber. Jeg har derudover også hjulpet hende med at blive bedre til at læse og skrive. I min undervisning har jeg har haft god erfaring med at sætte tid af til nogle små opgaver eller lege, der er relevante, men også sjove. Eftersom jeg har undervist hende i et stykke tid, har jeg efterhånden lært, hvad der kræver ekstra koncentration for hende, og jeg ved derfor hvornår det er tid til at lette intensiteten lidt med en leg, så vi undgår, at nå til det punkt hvor koncentrationen er brugt op, og det at få lektiehjælp forbliver noget hun synes er hyggeligt.
Jeg har ikke yderligere erfaring med at undervise, men jeg er overbevist om, at jeg i fællesskab med eleven kan skabe et godt læringsmiljø, hvor der er plads til at han eller hun kan være ærlig, og jeg, på den bedst mulige måde, kan hjælpe med lektierne.
Lidt om hvem jeg er:
Af mine venner og familie får jeg ofte at vide, at jeg er kærlig og omsorgsfuld. Jeg er smilende og imødekommende, og holder meget af at tilbringe tid med andre mennesker. Jeg ser mig selv som en person, der er opmærksom på dem omkring mig, og som formår at sætte mig i andres sted. Til hverdag læser jeg psykologi på 2. semester på Århus Universitet, hvilket jeg er rigtig glad for. Her har jeg mulighed for at dykke ned i nogle af de ting, jeg synes er utrolig spændende, herunder blandt andet relationsarbejde.