Mit navn er Tyra og jeg studerer japansk sprog, kultur og samfund på Københavns Universitet. Jeg er født i England, og er vokset op med både engelsk og dansk som modersmål.
Jeg fik selv lektiehjælp i løbet af min skolegang og ved derfor, hvor givende det er at få den ekstra forklaring, der skal til, for at brikkerne falder på plads. Fordi jeg fik lektiehjælp, bevarede jeg gejsten for at gå i skole, og i dag elsker jeg stadig at lære. Jeg er lektiehjælper ved GoTutor fordi jeg gerne vil have, at andre skal få den samme succeshistorie, som jeg fik.
Jeg har altid været fascineret af sprog, og elsker at læse og skrive på både dansk og engelsk. Da engelsk er mit ene modersmål, har jeg en præcis og naturlig udtale, men uden kraftig britisk accent. Jeg har også erfaring med at undervise (næsten) alle aldre i sprog. Jeg har både haft helt unge hold med børn mellem 5-10 år gammel, hvor lege og spil har været en integreret del af undervisningen. På et længere ophold i Vietnam underviste jeg unge vietnamesiske entreprenører (ml. 20-30 år gamle) i akademisk engelsk via tekstgennemgang og skriftlige opgaver. Derudover var jeg lektiehjælper for et søskendepar på 10 og 14 år, som begge rykkede hele karakterer op i engelsk på blot 5 måneder.
For mig er det afgørende at opbygge en god relation til eleven, da det vil gøre læringsprocessen mere behagelig og effektiv. Derfor mener jeg også at det er vigtigt at der er tid og plads til samtale udover lektierne, selvom lektierne selvfølgelig skal færdiggøres. Derudover skal eleven vide, at der ikke er nogle 'dumme spørgsmål' når han/hun laver lektier sammen med mig. Alle de spørgsmål man ikke tør stille foran klassen skal flyde frit til lektiehjælp.
Hvad angår andetsprog har jeg stor tiltro til 'comprehensible input' metoden, hvor man bruger sproget så meget som muligt, på måder som gør det forståeligt for eleven. Derfor vil jeg forsøge at bruge sproget så meget som muligt i den gængse samtale. Eleven behøver ikke at svare på det studerede sprog, og vil heller ikke blive 'rettet' i hvert enkelte fejl, men vil i stedet lære gennem en masse korrekt 'input'. Dette er for at eleven ikke skal være bange for at lave fejl, men i stedet komme i gang med at bruge sproget aktivt.
Generelt for alle de fag jeg underviser i, bestræber jeg mig på at være den støtte eleven har brug for, for selv at komme frem til de korrekte svar. Når eleven synes, noget er svært, vil jeg hellere stille spørgsmålene op på en anderledes/ny måde, som vil få eleven til selv at finde frem til svaret. Det er effektivt, både fordi eleven vil kunne tage metoden med sig i brug, selv når jeg ikke er der, og fordi det er motiverende for eleven at finde ud af, at de godt kan.
Jeg er desuden en glad person, som nyder at lære og lære fra mig. Når jeg ikke studerer, eller er sammen med mine venner og familie, er jeg formodentligt enten i gang med at læse japansk skønlitteratur eller ude og ride på min hest.