Hej! Mit navn er Elton.
Jeg har en kæmpe interesse i at forstå mennesker, hvilket også er hvorfor jeg er i gang med at uddanne mig til psykolog på Aarhus Universitet. Hvis alt går vel, er jeg cand.psych til sommer. Uddannelsen har givet mig indsigter i hvorledes forskellige mennesker, med forskellige forudsætninger, lærer på hver deres unikke måde. Jeg bilder mig ind, at den type viden, kombineret med et højt fagligt niveau hvad angår de regulære fag, såsom matematik, engelsk m.fl., giver mulighed for at "ramme" mentee'en på deres udviklingsniveau, noget som af praktiske årsager er svært at opnå inden for det regulære undervisningssystem.
Jeg er dansker, opvokset i England, men efter min hjemkomst, formelt uddannet gennem det danske undervisningssystem, som jeg har haft mulighed for at lære at kende særdeles godt. Det betyder, at jeg også forstår hvorledes man opnår gode karakterer, hvis det er vigtigt for en. Det er ærgerligt, synes jeg, hvis man kender stoffet, men ikke har luret hvordan man oversætter den viden mundtligt eller på skrift, således at det fremstår, at man rent faktisk har den. Et aspekt af et mentor forløb kan derfor også handle om præsentation og andre, mere "meta"-agtige hensyn, som gør sig gældende ved eksamener.
Mentoring betyder også for mig, at hjælpe mentee'en med mere diffuse aspekter af uddannelse, såsom at oparbejde gode studievaner, og at se kritisk på ens arbejdsmetoder. Små justeringer i ens studiemiljø, såsom at fjerne digitale distraktioner, kan medføre, at man kan koncentrere sig i længere perioder, hvilket er væsentligt for at opnå visse mål. Andre gange handler det om at huske at tage pauser, da hjerne og sind har en max-kapacitet. Igen, hvert individ udgør en unik sammensmeltning af evner, dispositioner, mål og vilkår, der betyder, at hvert mentorforløb tilsvarende er unikt.
Jeg håber, at denne korte beskrivelse giver et indblik i mentor procesen, som måske kan inspirere dig til at se muligheder i den.