Rigtig mange synes, at matematik er svært. Der er trods alt uendeligt mange tal. Dog behøver det ikke altid nødvendigvis at være så svært endda. Der er mange unge, der har svært ved matematik, selvom det ikke behøver at være svært for dem, men blot fordi de endnu ikke har knækket koden.
Mange unge har potentiale til at blive rigtig dygtige til matematik og endda ligefrem have det sjovt med det. Dog kræver dette nogle gange, at de får et skub i den rigtige retning, så de kan se meningen med matematikken. På den måde bliver matematikken en succesoplevelse fremfor en frustration.
Der er mange forskellige, både tekniske men også kreative måder, hvorpå man kan gøre det lettere at regne. Der er derfor regnemetoder til mange forskellige måder at lære på.
En god måde at lære at forstå tallene er ved selv at finde på sine egne tricks til at regne. Det kan hjælpe én til bedre forståelse af både metoden og tal i det hele taget. På denne måde lærer man at forstå tal på nye måder, og det hele bliver ikke så bundet af de regler man lærer i matematikundervisningen. Det er derfor en god hjælp til at regne.
Udover at man får lettere ved at forstå tal, ved at lave sine egne regneregler, så bliver det også en kreativ udfordring. Man kan sætte sig med forskellige lette opgaver, og forsøge at udarbejde måder, hvorpå man når frem til det rigtige resultat. Man kan derfra udvikle metoden, ved at forsøge med mere og mere komplicerede opgaver.
Måden, man når frem til nye metoder til at regne, kan være forskellig fra person til person. Vi er alle forskellige og lærer på forskellige måder. En fremgangsmåde, man kan benytte, er at finde forskellige metoder, der enten giver de samme resultater eller giver modsatrettede resultater.
Ved lineær algebra ved vi, at division er det modsatte af multiplikation, og man kan derfor udnytte dette, når man laver nye tricks til matematikken. Man kan også fx bruge tabeller, når man multiplicerer, hvis man går i de mindre klasser i folkeskolen.
Der er derfor mange forskellige måder at lære at regne, og der findes også utroligt mange i diverse bøger eller på nettet. Her har andre udarbejdet dem for én, men det hjælper alligevel at man lærer at forstå matematikken fra forskellige vinkler, så at sige. Hvis man har et barn eller en elev, kan man også blot hjælpe eleven på vej i en rigtig retning, hvorfra vedkommende selv kan udvikle egne metoder.
Det er derfor altid en god idé at tage tid til at sidde og udfordre sig selv ved at forsøge at finde nye kreative metoder til at regne. Man får ikke altid en nyttig metode ud af det, men man får altid større forståelse af tal og matematik.